Päivää taas :) Kotona ollaan oltu kaksi päivää, ja pikku hiljaa alan toipua, kai.

Ennen matkaa, kun olin aivan täpinöissäni Suomeen ja reissuun pääsystä, sanoin koirille, että nyt lähdetään oikein seikkailulle. Ensi kerralla pidän kyllä kuononi visusti kiinni...

Kuvat on otettu ennen matkaa yhdeltä kanavakävelyltä, roiskin niitä muutaman joukkoon, sillä matkalla otin ainoastaan pari kuvaa pikkukameralla, seitsemän koiran ( kummipoika Calle-bortsu, kolme gööttiä ja omat kolme hurveloa) leikeistä, ja niissä ei tosiaankaan ole hurraamista. Iso kamera oli koko ajan auton yläkaapissa, kun kuvien ottaja oli aikas sairas, tällä kertaa siis ihan fyysisestikin ;)

Lähtöpäivänä ajettiin vanhan tavan mukaan Sommeen, reilun 500 km:n päähän, jossa yövyttiin tutulla parkkeerauspaikalla (Aire de la Baie de Somme, tai jotain sinne päin, suosittelemme, hyvät vessat, kävelyniityt ja ihana turistirysäkauppa, jossa ihan hyvälaatuista lintuaiheista tavaraa). Illalla taaksemme ajoi englantilainen asuntoauto perä ehkä parin metrin päähän omastamme. Aamulla sen isäntä tuli kertomaan lenkiltä palattuamme, että heidän autoonsa oli yöllä murtauduttu, ja jotain olivat rosmot onnistuneet viemäänkin. Kysyi samalla, oliko meillä kaikki hyvin, mutta huomasi samassa kysymyksensä aika turhaksi - koirat olivat jo muutamaan kertaan huomautelleet tyyliin "pysy loitolla meidän äipästä!" Olisivat nyt oikeasti kerrankin valinneet meidän automme, olisi koko parkkipaikka herännyt kertalaakilla, ja rosmotkin ehkä jääneet kiinni!

Ensimmäisenä päivänä se kirottu (meinasi lentää monta kertaa jorpakkoon koko laite, kun ei ymmärrä selvää suomea eikä logiikkakaan kohtaa omaani oikein missään) Garmin myös ajatti meidät keskelle Rouenin "melko" isoa kaupunkia vain siksi, ettei muka keksinyt muuta ilmaista ylityssiltaa Seinelle. Parin tiukan vasemmalle kääntymisen lomassa (kaistoja oli noin miljoona ja autoja tuplasti sen...) sanoin koirille, että ihailkaa nyt noita ilmeisen upeita kirkkoja ja mitä lie katedraaleja - jos minusta on kiinni, niin tänne ei enää koskaan tulla, ainakaan asuntoautolla.

Seuraavana päivänä meille oli varattu eläinlääkäri tutulla klinikalla Hollannin Steenwijkissä, ja koko menomatkan Belgiaa lukuun ottamatta satoi, ja enimmäkseen myös ukkosti. Onneksi Rio ei vielä siinä vaiheessa bongannut ukkosta, ja klinikalla käynti oli muutenkin ihan mukava - ja halpa, kolmen koiran passien merkintöjen kirjoittaminen (matolääkkeet minulla on aina itsellä mukana varmuuden vuoksi, collieita kun ollaan) kustansi reilu 23 €.

Sen jälkeen jatkettiin Emmeniin Saksan rajan lähelle, ja sade ja ukkonen sen kuin jatkui...ja jatkui...ja jatkui. Perille päästyämme odotimme hyvinkin toista tuntia, ennen kuin uskaltauduimme siinä räiskeessä edes pienelle iltalenkille. Tulomme jälkeen sadetta ja ukkosta riitti ainakin kolme tuntia, ja kun keskiyöllä avasin auton oven, suurella tasaisella kentällä oli kauttaaltaan vettä arviolta 15 cm. Ei auttanut muu kuin vetää verhoja sivuun ja ajaa vähän kuivempaan paikkaan, jotta olisimme päässeet edes autosta ulos. Aamulenkilläkin sai väistellä joka puolelle syntyneitä uusia,isoja järviä.

Saksan ja Tanskan läpi paahtaminen sujui melkein sujuvasti, joskin lautta Puttgardenista Rodbyhyn keinui tosi kovassa tuulessa niin, että ihmisillä oli vaikeuksia pysyä pystyssä, ja itse olisin kyllä ilman homeopaattista vahvistusta ruokkinut kaloja melko anteliaasti.

Ruotsin puolella yövyttiin taas Lommassa luonnonsuojelualueella. Ei haitannut edes autosta parin metrin päässä kailottava satakieli (siis onhan sillä kaunis ääni, mutta yrittäkääpäs nukkua sen lähinaapurina...), sen verran vähiin oli edellisen vedenpaisumusyön uni jäänyt. Aamulla saimme todistaa historiallista tapahtumaa, sillä Rondo oppi nostamaan koipea :) Meitä vastaan tuli noutajanarttu, ja sen hajuja polulla haisteltuaan Rondo keksi yhtäkkiä olevansa UROS, ja ennen kaikkea, mitä silloin pitääkään pissiessä tehdä ;)

Ruotsin läpi ajaessamme koetin parikin kertaa, löytäisikö se pahuksen navigaattori Vikingin terminaalia, mutta eihän tuo tietenkään löytänyt, vaikka (mielestäni) naputtelin sille ihan oikean osoitteen. Tukholman lähellä naputtelin siis sen sijaan siihen "Turku", kilometreistä tuli jotain outoja lukemia, mutta kun se kuitenkin näytti reittiä halki Tukholman, päätin luottaa siihen, ja niin sitä ajettiin kuulkaas Tukholmassa oikein olan takaa! Jossain vaiheessa aloin kuitenkin epäillä, ettei tämä nyt kyllä muistuta yhtään entistä reittiä, ja aloin sen sijaan katsella Värtahamnenin kylttejä. Nekin sitten katosivat välillä, ja niin melkein mekin, sillä jostain käsittämättömästä syystä löysimme itsemme useilta umpikujilta. Paniikki alkoi jo nousta, kun aikaakin oli huvennut vaikka kuinka, ja kun sitten vihdoin löysimme Värtahamneniin, tajusin sen tietysti olevan Siljan terminaali. Nelistin jonnekin Tallinnan terminaaliin kysymään ohjeita, tai ainakin uutta osoitetta Vikingille, ja siellä kiltti setä printtasi minulle oikein kartan ja kaikki. Taas autoon, kaasu pohjaan (koko ajan toivoin saavani poliisit perääni, että olisivat opastaneet meidät perille, mutta niin onnekas en tietenkään ollut), muutama väärä käännös, ja aikaa oli entistä niukemmin laivan lähtöön. Laivakin vihdoin näkyi, mutta ajoimme vinhaa vauhtia ohi, kunnes päätin ottaa ohjat omiin käsiini ja syöksyä vaikka kaiteiden läpi satamaan. No, onneksi aidasta löytyi ihan laillinen aukkokin, ja laivan lähtöön oli vielä reilu kymmenen minuuttia, kun syöksyimme lippuluukulle. Vasta luukulta palatessani tajusin, että papereissahan lukee Stadsgården - ei siis Södergården, jota olin koko ajan tyrkyttänyt navigaattorille. Siis no juu, sillä kertaa moka oli ihan omani (olen aina niin liikuttunut löytäessäni täkäläisestä Lidlistä Södergårdenin suomalaisia tai ruotsalaisia tuotteita, että jostain ahneesta alitajunnastani se oli putkahtanut sotkemaan pasmoja ja saanut minut melkein hikoilemaan verta Tukholman läpiajon tiimellyksessä). Sen Stadsgårdenin se rakkine tietysti heti tunnisti...

Nyt on pakko lopettaa ja ruveta paistamaan räiskäleitä. Pysykää kanavalla, jatkuu taas jonain päivänä...